Учні – Вчителю: Всеукраїнська науково-практична конференція й Хорове свято на честь П. І. Муравського

7–8 жовтня 2019 р. в Національній музичній академії України імені П. І. Чайковського відбулася ґрунтовно підготовлена й успішно проведена Всеукраїнська науково-практична конференція «Хорова школа Павла Муравського в контексті української музичної культури», приурочена 105-літтю заснування Київської консерваторії (НМАУ ім. П. І. Чайковського) та 105-літтю народження й 5-м роковинам пам’яті великого українського хорового дириґента й педагога Павла Івановича Муравського.

Співорганізатори: Благодійний фонд «Хорова школа Павла Муравського» та Національна музична академія України імені П. І. Чайковського.

На Конференції учні й послідовники П. І. Муравського представили Київську, Львівську, Одеську, Харківську й Закарпатську хорові школи.

Конференція проходила за такими основними тематичними напрямами:

  1. Павло Іванович Муравський – великий хоровий дириґент і педагог.
  2. Засади хорової школи Павла Муравського в сучасній музичній освіті й виконавстві.
    Відкриття й початок Конференції:

 

Надзвичайно проникливо розкрили феномен Павла Муравського та його Хорової школи учні маестро, які стали знаними в Україні й Світі майстрами хорового мистецтва й педагогами: О. І. Цигилик, О. Г. Бенч, В. І. Степурко, В. І. Волонтир, М. М. Борщ, А. Г. Масленнікова, Т. В. Миронюк, І. В. Тилик, І. Я. Павленко, А. С. Коробка, О. В. Засадна, А. О. Шейко, а також провідні науковці з музичних осередків України: А. В. Гуріна, Н. Г. Заболотна, Г. В. Степанченко, В. В. Кузик, О. М. Летичевська. Відомий дириґент, народний артист України, професор І. Д. Гамкало усеосяжно розглянув мистецько-педагогічний досвід Павла Муравського в контексті української й світової музичної культури.

Показовою щодо світового резонансу дириґентського мистецтва П. І. Муравського стала участь у конференції його учениці – знаної в українській діаспорі бандуристки й хормейстера Оксани Родак, яка прилетіла з Чикаґо.

Зацікавленими учасниками Конференції були керівники хорів і музичні педагоги з вищих і середніх навчальних закладів Києва, Чернігова, Харкова, Черкас, Сміли, Миколаєва, Одеси, Мукачева, Івано-Франківська, Львова, Рівного, Вінниці. Зрештою, саме для керівників хорів і музичних педагогів найціннішим стало розкриття мистецько-педагогічного досвіду П. І. Муравського, його учнів і послідовників.

У цілому в продуктивній роботі конференції взяли участь понад 60 дириґентів, педагогів, науковців.

Практичним доповненням наукової частини Конференції стали майстер-класи народного артиста України, художнього керівника муніципального камерного хору «Київ» М. М. Гобдича та кандидата мистецтвознавства, художнього керівника вокального ансамблю сучасної музики «Alter Ratio» О. В. Приходько.

На Конференції представлено завершення заповітного мистецького задуму П. І. Муравського – Всеукраїнського мистецького проекту «Україна співає «Кобзаря»». Керівник проекту шевченкознавець, культурософ О. А. Шокало, який представляв проект, зазначив, що це перший системний, масштабний запис провідними хорами України 110 творів Хорової Шевченкіани на основі Зібрання хорових творів у семи томах «Тарас Шевченко. Пісенний «Кобзар»», що його уклав П. І. Муравський. У записові «Пісенного «Кобзаря»» взяли участь на благодійних засадах 45 провідних хорових колективів з 17 міст України й українського зарубіжжя під орудою учнів і послідовників маестро Муравського. Повний обсяг аудіовидання «Тарас Шевченко. Пісенний «Кобзар»» три музичні альбоми по три CD в кожному (твори a капелa; твори з інструментальним супроводом; твори великої форми з симфонічним оркестром). Усю підготовчу роботу для аудіовидання здійснила на громадських засадах Експертна рада БФ «Хорова школа Павла Муравського». Міністерство культури України надало підтримку в записові творів. А Український культурний фонд надав підтримку в редагуванні й режисурі аудіозаписів,  виготовленні майстер-дисків та виданні трьох музичних альбомів «Пісенного «Кобзаря»».

Творчий доробок П. І, Муравського та його учнів.

Масштабний мистецький задум маестро Павла Муравського, який він розпочав здійснювати і який довершили його учні й послідовники, відкрив новий напрям у Шевченкознавстві – Хорову Шевченкіану. Митець Муравський своїм заповітним задумом явив внутрішній музичний ключ до глибинного сприйняття й цілісного осягнення Шевченкового поетичного світу.

БФ «Хорова школа Павла Муравського» підготував і випустив у світ аудіовидання «Тарас Шевченко. Пісенний «Кобзар» та безкоштовного поширив у середніх та вищих музичних навчальних закладах, у спеціалізованих музичних школах, бібліотеках, інших закладах культури. Записи доступні також в Інтернеті.

Справжньою перлиною аудіовидання «Тарас Шевченко. Пісенний «Кобзар»» стала кантата-балет «Кобзар» видатного сучасного українського композитора Ю. В. Шевченка.
Динамічно й проникливо представила відео-прем’єру кантати-балету «Кобзар» головний хормейстер Київського муніципального академічного театру опери і балету для дітей та юнацтва, заслужений працівник культури України А. Г. Масленнікова.
Кантату-балет «Кобзар» створено й записано на замовлення професійного танцювального ансамблю «Шумка» (м. Едмонтон, Канада). Виконавці: Хор та Симфонічний оркестр Київського муніципального академічного театру опери і балету для дітей та юнацтва (головний хормейстерАнжела Масленнікова, дириґент – Олексій Баклан) та професійний танцювальний ансамбль «Шумка» (хореографи: Джон Піхлик, Віктор Литвинов)

Заслужений діяч мистецтв України Л. В. Бухонська представила мистецькі проекти Благодійного фонду «Хорова школа Павла Муравського»:
– Міжнародний хоровий конкурс імені Павла Муравського,
– Щорічні Хорові свята «Школа Павла Муравського»,
– Зібрання хорових творів у семи томах «Пісенний «Кобзар». Хорова Шевченкіана»,
– Камерний хор «Moravskі».

За результатами роботи Всеукраїнської науково-практичної конференції «Хорова школа Павла Муравського в контексті української музичної культури» її учасники ухвалили Резолюцію.

РЕЗОЛЮЦІЯ
Всеукраїнської науково-практичної конференції
«Хорова школа Павла Муравського
в контексті української музичної культури»
Київ, 7–8 жовтня 2019 р.

Павло Іванович Муравський майже півстоліття самовіддано працював у Київській державній консерваторії (Національній музичній академії України) імені П. І. Чайковського як доцент, професор кафедри хорового дириґування та художній керівник і головний дириґент навчального хору студентів. П. І. Муравський  утверджував принципові засади акапельного академічного співу Київської хорової школи, яку розвивали в українській музичній культурі А. Л. Ведель, Я. С. Калішевський, удосконалював О. А. Кошиць, та явив власний феномен – хорову школу Павла Муравського, виховавши понад 1000 дириґентів.

З метою подальшого утвердження мистецьких засад акапельного академічного співу хорової школи Павла Муравського в українській музичній педагогіці й виконавстві учасники Конференції вважають необхідним здійснити такі заходи:

  1. На сайті НМАУ ім. П. І. Чайковського, на сторінці «Історія», серед видатних хормейстерів необхідно належним чином представити П. І. Муравського як одного з засновників хормейстерської школи.
  2. Назвати ім’ям П. І. Муравського хор студентів дириґентсько-хорового факультету Національної музичної академії України імені П. І. Чайковського, що його великий педагог плекав понад 40 років.
  3. Заснувати Стипендію імені Павла Муравського для підтримки талановитих студентів дириґентсько-хорового факультету Національної музичної академії України імені П. І. Чайковського.
  4. З метою утвердження в навчальному хорі студентів Музичної академії мистецьких і морально-світоглядних принципів Хорової школи Павла Муравського запровадити майстер-класи учнів і послідовників маестро Муравського – знаних у світі видатних українських хорових дириґентів.
  5. З метою вивчення мистецько-педагогічної спадщини П. І. Муравського запровадити в навчальний процес у НМАУ імені П. І. Чайковського семінари, конкурси студентських робіт та підсумкові науково-практичні конференції.
  6. З метою подальшого розвитку співочого мистецтва, утвердження й поширення в сучасному хоровому виконавстві традиції українського акапельного хорового співу, принципів Хорової школи Павла Муравського, проводити щотрироки спільно з Національною музичною академією України імені П. І. Чайковського Міжнародний хоровий конкурс імені Павла Муравського, що його започаткували учні й послідовники Маестро у 2010 році, а також щорічні Хорові свята «Школа Павла Муравського».
  7. Поширювати досвіди провідних хорових шкіл: Київської, Львівської, Харківської, Одеської, Закарпатської в перспективі їх синкретизму з метою подальшого системного розвитку хорової культури у всеукраїнському масштабі та її популяризації у Світі.
  8. Рекомендуємо виголошені на Конференції доповіді опублікувати в науковому журналі «Часопис Національної музичної академії України імені П. І. Чайковського».


Доповідачі Конференції. Світлина Романа Дзундзи

На завершення науково-практичних заходів Конференції відбулося Шосте хорове свято «Школа Павла Муравського».

На жаль, півтори години (!) святкового концерту змарнував своїм пихатим витійством завідувач кафедри хорового дириґування й керівник хору дириґентсько-хорового  факультету НМАУ імені П. І. Чайковського Є. Г. Савчук, перетворивши Хорове свято на честь П. М. Муравського і його школи на своє величання й приниження вчителя. А напередодні пан Савчук «не встиг» на відкриття пам’ятної дошки П. І. Муравському біля Хорового класу № 36. Зневажив Савчук пам’ять учителя й тим, що навіть порогу не переступив до Залу вченої ради, де проходила конференція, зініційована учнями П. І. Муравського, разом з якими і він увійшов до складу Оргкомітету. Покірна «шефові» кафедра хорового дириґування також проіґнорувала цей науковий захід, чого ніяк не могли зрозуміти представники інших хорових кафедр з музичних академій України, які спромоглися приїхати здалеку. І лише два педагоги столичної кафедри гідно представили на Конференції хорову школу П. І. Муравського. Зате на самовеличанні «шефа» «його кафедра» була в повному складі.

І це типове ганьбовище для українського мистецтва й культури в цілому: безталанні зневажають таланти, збиткуються над ними і за життя, й по смерті.

Але таланти – вищі за всякі інтриги й посягання. Бо талант належить вічності, а все інше – минущий тлін.

Тож і Конференція на честь правдивого Маестро і Вчителя Павла Муравського ствердила істину: «Всяке начальство міняється, а талант і музика – вічні».

Так само й правдиві учасники Хорового свята «Школа Павла Муравського» підтвердили його девіз: «Спів дає відчуття волі».

Повернули слухачів, заморених неакадемічним базіканням в академічній залі, до чистих джерел українського хорового співу талановиті співочі колективи, очолювані учнями П. І. Муравського: Зразковий хор «Мелодія» Школи мистецтв імені М. Д. Леонтовича (художній керівник – відмінник освіти України Світлана Сварич); Камерний хор «Moravskі» Благодійного фонду «Хорова школа Павла Муравського» (художній керівник – лауреат всеукраїнських і міжнародних хорових конкурсів і фестивалів Олена Радько) та Хор дириґентсько-хорового факультету Національної музичної академії України імені П. І. Чайковського під майстерною орудою недавнього випускника Дмитра Савона. Звично виступила Народна хорова капела «Діброва» імені Павла Муравського Піщанського РБК Вінницької області.


Хор НМАУ імені П. І. Чайковського. Світлина Романа Дзундзи


Капела “Діброва”. Світлина Романа Дзундзи


Хор “Мелодія”. Світлина Романа Дзундзи


Хор “Moravski”. Світлина Романа Дзундзи

Правдиві учні П. І. Муравського ствердили істину свого Вчителя: «Треба любити хорове мистецтво в собі, а не себе в мистецтві».

Антон Андрієнко, журналіст

 

2 коментаря до “Учні – Вчителю: Всеукраїнська науково-практична конференція й Хорове свято на честь П. І. Муравського

  1. Тетяна Мись Відповісти

    Сердечні вітання та щирі слова подяки , всім учасникам шостого хорового свята
    ,,Школа Павла Муравського “!

  2. Наталія Відповісти

    Сердечно вдячна за ідею об’єднання усіх хорових шкіл в одному феєричному дійстві: конференції та хоровому святі “Хорова школа Павла Муравського” .Пишаюся, що крізь покоління, крізь час, завдяки своїм вчителям, представникам Львівської хорової школи, можу торкнутися високого хорового мистецтва. Вітаю організаторів, учасників, бажаю успішного втілення усіх намірів. Хай живе хорове мистецтво!!!

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *