Друге Хорове свято «Школа Павла Муравського»: «Спів дає відчуття волі»

Так Маестро Муравський визначив суспільну силу українського хорового співу й виповів його світоглядну суть. Адже воля – це мірило внутрішної самостійної сили людини й народу. Вола – ресурс духовно-розумової енергії, необхідний для культурного саморозвитку людського єства.

Під цим девізом Маестро наприкінці листопада відбулося Друге Хорове свято «Школа Павла Муравського». Організатор свята – Благодійний фонд «Хорова школа Павла Муравського» за підтримки Національного університету «Києво-Могилянська академія», який безкоштовно надав Велику концертну залу.

Цей щорічний мистецький захід має загальнонаціональне значення й присвячується пам’яті великого дириґента й педагога, легенди хорового співу ХХ–ХХІ століть, народного артиста України, лауреата Державної премії України імені Т. Г. Шевченка, Героя України Павла Івановича Муравського (1914–2014) та його хоровій школі.

Павло Муравський виховав кілька поколінь хормейстерів і співаків, ствердивши принципові засади акапельного академічного співу Київської хорової школи, започаткованої свого часу великим Олександром Кошицем на традиційних засадах українського багатоголосся.

Ось як проникливо пояснює сам О. Кошиць суть українського хорового співу, закоріненого в обрядовій традиції народної культури: «Мистецтво хорового співу в Україні має своє коріння в народній поліфонії, отже, – в хоровому співанні народної пісні самим народом. Початок же народної поліфонії на Україні криється в далеких сутінках історії і сходить до тих часів, коли суспільне життя подніпрянських словян тільки що почало набирати організованого вигляду… Найкращим зразком найстаршої народної поліфонії є співання народом українських обрядових пісень – колядок та веснянок…» («Про хоровий спів в Україні», 1936). І геніально просто розкриває таїну безвічної внутрішньої сили української народної пісні: «Наша пісня – серце, яке гонить кров у жилах нації». Український хоровий спів зародився з обрядового співу, який супроводжував цілорічне звичаєве Сонячне коло народних свят. Тобто віддавна в Україні хоровим співом славили світлу силу Сонця, духа Сонця – Хорса (звідси – хор). Од світла Сонця – чистота й ладова основа українського традиційного хорового співу.

Хорова школа Павла Муравського – синкретичне явище, яке ґрунтується на цілісності морально-світоглядних і мистецьких засад, поєднаних ідеалом чистоти: «Чистота співу – чистота життя». Цей світоглядно-звуковий ідеал Маестро стверджують його учні й послідовники, досягаючи високих успіхів у хоровому виконавстві на українських теренах і на поважних міжнародних хорових конкурсах.

Учні Павла Муравського – це не тільки ті, хто навчався безпосередньо в його класі дириґування, а всі, хто засвоїв методичні засади чистого хорового співу в навчальному студентському хорі під його орудою та сповідує морально-світоглядні й мистецькі принципи Вчителя.

Мета заснованого учнями й послідовниками Павла Муравського пісенного свята – ствердження й поширення цих заповітних засад Хорової школи, розвиток і популяризація акапельного хорового співу в українській музичній культурі.

У цьогорічному святковому концерті взяли участь хорові колективи України під керівництвом учнів і послідовників П. І. Муравського: Муніципальний академічний камерний хор «Київ» (художній керівник – лауреат Національної премії України імені Тараса Шевченка Микола Гобдич); Камерний чоловічий ансамбль Національної заслуженої академічної капели України «Думка» (художній керівник – Олександр Лось); Капела бандуристів імені Остапа Вересая Чернiгiвського обласного фiлармонiйного центру фестивалiв та концертних програм (художній керівник – заслужена артистка України Раїса Борщ; головний хормейстер – заслужений працівник культури України Микола Борщ); Жіночий хор Київського інституту музики імені Р. М. Глієра (художній керівник – заслужений діяч мистецтв України Галина Горбатенко); Академічний студентський хор «Anima» Київського національного університету культури і мистецтв (художній керівник – заслужена артистка України Наталія Кречко); Вокальний ансамбль «Покров» (художній керівник – Олена Радько); Народна хорова капела імені Лідії Падалко (художній керівник – народний артист України Олександр Жигун); Народний хор «Діброва» Піщанського РБК Вінницької області (художній керівник – заслужений працівник культури України Федір Ущаповський; хормейстер – відмінник освіти України Катерина Семко). Професійно вів концерт і дириґував зведеним хором заслужений діяч мистецтв України Олександр Бондаренко.

А над організацією свята хорового співу самовіддано потрудилися також учні й послідовники Маестро Муравського: заслужений діяч мистецтв України Лариса Бухонська, заслужений працівник культури України, професор Іван Павленко, народний артист України Олександр Жигун, дириґент і мистецтвознавець Тарас Миронюк, який очолює Благодійний фонд «Хорова школа Павла Муравського».

Зворушили слухачів хорові твори на слова Тараса Шевченка, шедеври Артемія Веделя, Олександра Кошиця, Левка Ревуцького, народні пісні, зарубіжна класика. За оцінками фахівців, свято пройшло на рівні міжнародних хорових фестивалів і засвідчило високий ступінь професіоналізму виконавців.

На Хоровому святі започатковано Всеукраїнський мистецький проект «Україна співає «Кобзаря» – запис кращими хорами України хорових творів на слова Тараса Шевченка на основі укладеного Павлом Муравським семитомного нотного зібрання «Пісенний «Кобзар». Це видання виходить у світ за фінансової підтримки Олександра Григоровича Шпака – заступника голови МГО «Вінницьке земляцтво», доброчинця у сфері культури й мистецтва.

З виходом першого тому «Пісенного «Кобзаря» учні й послідовники П. І. Муравського починають здійснювати його заповітний задум. Маестро Муравський нагадує про це у вступному слові до своєї праці: «На жаль, мені не вдалося організувати взірцевій академічний хор для повного запису «Пісенного «Кобзаря». Тож завершити свій мистецький задум на основі цього нотного зібрання заповідаю моїм учням…Звучання «Пісенного «Кобзаря» має бути на рівні геніальної Шевченкової поезії. І здійснені кращими хорами записи стануть доступні широкому загалу: вони розійдуться по школах, закладах культури, й люди матимуть змогу слухати їх повсякчас».

Як «хоровий спів – базове мистецтво України» (П. Муравський), так Шевченкова поезія – світоглядно-вольова основа відродження й культурного саморозвитку українського народу.

Завдяки першому в історії масштабному записові Хорової Шевченкіани стане доступний широкому загалові майже весь співаний «Кобзар», що посилить сприйняття сповненої сонячно-духовної сили Шевченкової поезії. Аудіо записи передбачається поширювати в середніх та вищих музичних навчальних закладах, у загальноосвітніх школах, а також через сайт Благодійного фонду «Хорова школа Павла Муравського» в Інтернеті, що сприятиме пробудженню інтересу до Шевченкової поетичної спадщини й української хорової музики та їх популяризації в Україні й світі.

Здійснюватимемо цей загальнонаціональний мистецький проект за підтримки Міністерства культури України.

Благодійний фонд «Хорова школа Павла Муравського» звертається до всіх учнів і послідовників Маестро – керівників академічних і народних хорових колективів України з покликом узяти участь у записові «Пісенного «Кобзаря».

Друге хорове свято «Школа Павла Муравського». Частина 1.

Актовий зал Нац. університету «Києво-Могілянська академія»

Друге хорове свято «Школа Павла Муравського». Частина 2.

Актовий зал Нац. університету «Києво-Могілянська академія»

Друге хорове свято «Школа Павла Муравського». Частина 3.

Актовий зал Нац. університету «Києво-Могілянська академія»

Друге хорове свято «Школа Павла Муравського». Частина 4.

Актовий зал Нац. університету «Києво-Могілянська академія»

Друге хорове свято «Школа Павла Муравського». Частина 5.

Актовий зал Нац. університету «Києво-Могілянська академія»

Слово «Просвіти», ч. 49 (841), 10 – 16 грудня 2015 р.,

Всеукраїнський культурологічний тижневик

Олександер Шокало «Спів дає відчуття волі»

http://slovoprosvity.org/2015/12/17/spiv-daye-vidchuttya-voli/

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *