Тарас Шевченко. Пісенний «Кобзар». Альбом 3
Твори великої форми з симфонічним оркестром
Аудіо видання «Тарас Шевченко. Пісенний «Кобзар»» – перший системний, масштабний запис провідними українськими хорами музичних творів на Шевченкову поезію на основі Зібрання хорових творів у семи томах «Тарас Шевченко. Пісенний «Кобзар». Хорова Шевченкіана», що його уклав П. І. Муравський.
Аудіо видання «Тарас Шевченко. Пісенний «Кобзар» здійснено за Всеукраїнським мистецьким проектом «Україна співає «Кобзаря», за підтримки Міністерства культури України (запис творів) та Українського культурного фонду (видання аудіо записів).
Усю підготовчу редакторську й експертну роботу для нотного видання та аудіовидання здійснила на громадських засадах Експертна рада БФ «Хорова школа Павла Муравського»: І. Д. Гамкало, М. М. Гобдич, М. І. Гулковський, Л. В. Бухонська, А. Г. Масленнікова, Т. В. Миронюк, І. Я. Павленко. Ці фахівці редагували й звіряли ноти, добирали твори для запису й визначали виконавців, а також організовували записи й проводили їх експертну оцінку.
У записові «Пісенного «Кобзаря» взяли участь на благодійних засадах 45 провідних хорових колективів з 17 міст України й діаспори під орудою учнів і послідовників маестро Муравського. До аудіовидання дібрано також кілька творів, які Павло Муравський свого часу записав з капелами «Трембіта» й «Думка», хорами Українського радіо й Київської консерваторії – Національної музичної академії України.
Обсяг аудіо видання «Пісенний «Кобзар» – три музичні альбоми по три CD в кожному. Перший аудіоальбом містить твори a капела, другий – твори з інструментальним супроводом, третій – твори великої форми з симфонічним оркестром. До першого аудіоальбому дібрано 59 творів 48 композиторів, у тім числі 5 аранжувань народних пісень; до другого – 42 твори 30 композиторів; до третього – 9 творів 8 композиторів. Три музичні альбоми містять 110 хорових творів 86 композиторів.
Масштабний мистецький задум маестро Павла Муравського, який він розпочав здійснювати (записав 32 твори Хорової Шевченкіани) та який довершили його учні й послідовники, відкрив новий напрям у Шевченкознавстві – Хорову Шевченкіану. «Пісенний «Кобзар» являє внутрішній музичний ключ до проникливого сприйняття глибинної Шевченкової поезії й цілісного осягнення Шевченкового поетичного світообразу
Велике розмаїття співаної поезії Т. Шевченка збагатить програми навчальних, професійних і самодіяльних хорових колективів, спомагатиме відродженню української хорової й загальнонаціональної культури. За глибинним відчуттям П. Муравського, хоровий спів як феномен злагодженої гуртової взаємодії відкриває людям внутрішнє джерело сили для саморозвитку: «Спів активізує весь організм людини. Хоровий спів сприяє розвиткові загальної культури суспільства й суспільної свідомості. Спів дає відчуття волі».
Хорове озвучення «Кобзаря» витончує сприйняття й відкриває розмаїття скарбів глибинної Шевченкової поезії, збагачує вишуканою музикою програми навчальних, професійних і самодіяльних хорів та сприяє розвиткові українського хорового співу як базового мистецтва нашої національної культури. Усе це посилюватиме загальносуспільний інтерес до Шевченкіани й українського хорового мистецтва та ширитиме їх в Україні й Світі.
Олександер Шокало, шевченкознавець, культурософ,
автор ідеї й керівник мистецького проекту
До третього аудіо альбому дібрано 10 творів 9 композиторів.
Твори великої форми з симфонічним оркестром. Диск 1
1. Станіслав Людкевич (1879–1979). Кавказ. Кантата-симфонія: І частина. «Прометей». 16’42”
Державна заслужена хорова капела «Трембіта» (м. Львів). Художній керівник Павло Муравський. Державний симфонічний оркестр України (м. Львів). Дириґент Микола Колесса. Запис 1961 р.
2. Станіслав Людкевич (1879–1979). Кавказ. Кантата-симфонія: ІІ частина. «Не нам на прю…». 10’35”
Державна заслужена хорова капела «Трембіта» (м. Львів). Художній керівник Павло Муравський. Державний симфонічний оркестр України (м. Львів). Дириґент Микола Колесса. Запис 1961 р.
3. Станіслав Людкевич (1879–1979). Кавказ. Кантата-симфонія: ІІІ частина. «Хортам, гончим слава!». 16’00”
Державна заслужена хорова капела «Трембіта» (м. Львів). Художній керівник Павло Муравський. Державний симфонічний оркестр України (м. Львів). Дириґент Микола Колесса. Запис 1961 р.
4. Станіслав Людкевич (1879–1979). Кавказ. Кантата-симфонія: ІV частина. «Борітеся!». 12’23”
Державна заслужена хорова капела «Трембіта» (м. Львів). Художній керівник Павло Муравський. Державний симфонічний оркестр України (м. Львів). Дириґент Микола Колесса. Запис 1961 р.
5. Станіслав Людкевич (1879–1979). Заповіт. Кантата. 19’48”
Державна заслужена хорова капела «Трембіта» (м. Львів). Соліст Василь Козерацький. Художній керівник Павло Муравський. Державний симфонічний оркестр України (м. Львів). Дириґент Микола Колесса. Запис 1956 р.
Загальний час 75’30”
Твори великої форми з симфонічним оркестром. Диск 2
1. Левко Ревуцький (1889–1977). Хустина. Кантата. 10’51”
Хор Українського радіо. Солісти: Олена Слободян, Володимир Коваль. Художній керівник Павло Муравський. Заслужений симфонічний оркестр Держтелерадіо України. Дириґент Вадим Гнєдаш. Запис 1985 р.
2.Борис Лятошинський (1894–1968). Заповіт. Кантата. 4’26”
Хор та Симфонічний оркестр Київського муніципального академічного театру опери і балету для дітей та юнацтва. Головний хормейстер Анжела Масленнікова. Дириґент Ділявер Осман. Запис 2018 р.
3. Платон Майборода (1918–1989). Тополя. Вокально-симфонічна поема. 8’15”
Хор та Оркестр народних інструментів Вінницького училища культури і мистецтв імені М. Д. Леонтовича. Хормейстер Ольга Бабошина. Дириґент Геннадій Муращенко. Концертний запис 2014 р.
4. Мирослав Скорик (1938–2020). Гамалія. Поема-кантата: І частина. Ой нема, нема ні вітру, ні хвилі… 9’20”
Національна заслужена академічна капела України «Думка». Солісти: Олена Нагорна і Михайло Тищенко. Художній керівник і головний дириґент Євген Савчук. Національний заслужений академічний симфонічний оркестр України. Художній керівник і головний дириґент Володимир Сіренко. Дириґує Євген Савчук. Концертний запис 2019 р.
5. Мирослав Скорик (1938–2020). Гамалія. Поема-кантата: ІІ частина. Дрімає в гаремі – в раю Візантія… 19’28”
Національна заслужена академічна капела України «Думка». Солісти: Олена Нагорна і Михайло Тищенко. Художній керівник і головний дириґент Євген Савчук. Національний заслужений академічний симфонічний оркестр України. Художній керівник і головний дириґент Володимир Сіренко. Дириґує Євген Савчук. Концертний запис 2019 р.
6. Віктор Камінський (1953). Чигрине, Чигрине. Кантата-дума для соліста, чоловічого хору та оркестру. 9’59”
Академічний ансамбль пісні й танцю «Козаки Поділля» (м. Хмельницький). Соліст Степан Дробіт. Хормейстер Катерина Дробіт. Дириґент Тарас Мартиник. Запис 2018 р.
Загальний час 62’21”
Твори великої форми з симфонічним оркестром. Диск 3
1. Юрій Шевченко (1953–2022 ). Кобзар. Кантата-балет: І частина. Думи мої, думи мої. 10’26”
Хор та Симфонічний оркестр Київського муніципального академічного театру опери і балету для дітей та юнацтва. Головний хормейстер Анжела Масленнікова. Дириґент Олексій Баклан. Запис 2017 р. Твір створено й записано на замовлення професійного танцювального ансамблю «Шумка» (м. Едмонтон, Канада).
2. Юрій Шевченко (1953–2022 ). Кобзар. Кантата-балет: ІІ частина. Садок вишневий. 9’38”
Хор та Симфонічний оркестр Київського муніципального академічного театру опери і балету для дітей та юнацтва. Головний хормейстер Анжела Масленнікова. Дириґент Олексій Баклан. Запис 2017 р. Твір створено й записано на замовлення професійного танцювального ансамблю «Шумка» (м. Едмонтон, Канада).
3. Юрій Шевченко (1953–2022 ). Кобзар. Кантата-балет: ІІІ частина. Реве та стогне (З балади «Причинна»). 8’18”
Хор та Симфонічний оркестр Київського муніципального академічного театру опери і балету для дітей та юнацтва. Головний хормейстер Анжела Масленнікова. Дириґент Олексій Баклан. Запис 2017 р. Твір створено й записано на замовлення професійного танцювального ансамблю «Шумка» (м. Едмонтон, Канада).
4. Юрій Шевченко (1953–2022 ). Кобзар. Кантата-балет: ІV частина. Така її доля (З балади «Причинна»). 10’02”
Хор та Симфонічний оркестр Київського муніципального академічного театру опери і балету для дітей та юнацтва. Солістка Тетяна Пирогова. Головний хормейстер Анжела Масленнікова. Дириґент Олексій Баклан. Запис 2017 р. Твір створено й записано на замовлення професійного танцювального ансамблю «Шумка» (м. Едмонтон, Канада).
5. Леся Дичко (1939). Думка (Вітре буйний, вітре буйний!). Рапсодія для сопрано, чоловічого хору та симфонічного оркестру. 15’07”
Національна заслужена академічна капела України «Думка». Солістка Сусанна Чахоян. Художній керівник і головний дириґент Євген Савчук. Національний заслужений академічний симфонічний оркестр України. Художній керівник і головний дириґент Володимир Сіренко. Дириґує Євген Савчук. Концертний запис 2019 р.
6. Юрій Алжнєв (1949). За неї Господа моліть… Рідницьке суголосся-кантата для чоловічого хору, солістів та симфонічного оркестру: І частина. Чи ми ще зійдемося знову?.. 9’36”
Муніципальна академічна чоловіча хорова капела імені Л. М. Ревуцького. Соліст Дмитро Охріменко. Дириґент Володимир Курач. Симфонічний оркестр Київського муніципального академічного театру опери і балету для дітей та юнацтва. Дириґент Ділявер Осман. Запис 2019 р.
Загальний час 63’10”