Учні – Вчителю: Всеукраїнська науково-практична конференція й Шосте Хорове свято «Школа Павла Муравського»

7–8 жовтня 2019 р. в Національній музичній академії України імені П. І. Чайковського відбулася ґрунтовно підготовлена й успішно проведена Всеукраїнська науково-практична конференція «Хорова школа Павла Муравського в контексті української музичної культури», приурочена 105-літтю заснування Київської консерваторії (НМАУ ім. П. І. Чайковського) та 105-літтю народження й 5-м роковинам пам’яті великого українського хорового дириґента й педагога Павла Івановича Муравського.

Співорганізатори: Благодійний фонд «Хорова школа Павла Муравського» та Національна музична академія України імені П. І. Чайковського.

На Конференції учні й послідовники П. І. Муравського представили Київську, Львівську, Одеську, Харківську й Закарпатську хорові школи.

Конференція проходила за такими основними тематичними напрямами:
1. Павло Іванович Муравський – великий хоровий дириґент і педагог.
2. Засади хорової школи Павла Муравського в сучасній музичній освіті й виконавстві.

Учасники Конференції:

Надзвичайно проникливо розкрили феномен Павла Муравського та його Хорової школи учні маестро, які стали знаними в Україні й Світі майстрами хорового мистецтва й педагогами: О. І. Цигилик, О. Г. Бенч, В. І. Степурко, В. І. Волонтир, М. М. Борщ, А. Г. Масленнікова, Т. В. Миронюк, І. В. Тилик, І. Я. Павленко, А. С. Коробка, О. В. Засадна, А. О. Шейко, а також провідні науковці з музичних осередків України: А. В. Гуріна, Н. Г. Заболотна, Г. В. Степанченко, В. В. Кузик, О. М. Летичевська.
Видатний дириґент, народний артист України, професор І. Д. Гамкало усеосяжно розглянув мистецько-педагогічний досвід Павла Муравського в контексті української й світової музичної культури.

Відеозапис Конференції:


Відеозапис Конференції: Ольга та Юрій Паниці.

Показовою щодо світового резонансу дириґентського мистецтва П. І. Муравського стала участь у конференції його учениці – знаної в українській діаспорі бандуристки й хормейстера Оксани Родак, яка прилетіла з Чикаґо.

Зацікавленими учасниками Конференції були керівники хорів і музичні педагоги з вищих і середніх навчальних закладів Києва, Чернігова, Харкова, Черкас, Сміли, Миколаєва, Одеси, Мукачева, Івано-Франківська, Львова, Рівного, Вінниці. Зрештою, саме для керівників хорів і музичних педагогів найціннішим стало розкриття мистецько-педагогічного досвіду П. І. Муравського, його учнів і послідовників.

У цілому в продуктивній роботі Конференції взяли участь понад 60 дириґентів, педагогів, науковців.

Практичним доповненням наукової частини Конференції стали майстер-класи народного артиста України, художнього керівника муніципального камерного хору «Київ» М. М. Гобдича та кандидата мистецтвознавства, художнього керівника вокального ансамблю сучасної музики «Alter Ratio» О. В. Приходько.

Майстер-класи:



Відеозапис майстер-класів: Ольга та Юрій Паниці.

Мистецькі проекти БФ «Хорова школа Павла Муравського»:

На Конференції представлено завершення Всеукраїнського мистецького проекту «Україна співає «Кобзаря»», реалізованого Благодійним фондом «Хорова школа Павла Муравського» за підтримки Міністерства культури України та Українського культурного фонду. Учні й послідовники П. І. Муравського здійснили заповітний мистецький задум маестро – записали Хорову Шевченкіану під знаковою назвою «Тарас Шевченко. Пісенний «Кобзар»». 
Керівник проекту – шевченкознавець, культурософ О. А. Шокало, представляючи проект, зазначив, що це перший системний, масштабний запис провідними українськими хорами 110 творів Хорової Шевченкіани на основі Зібрання хорових творів у семи томах «Тарас Шевченко. Пісенний «Кобзар»», що його уклав П. І. Муравський. У записові «Пісенного «Кобзаря»» взяли участь на благодійних засадах 45 провідних хорових колективів з 17 міст України й українського зарубіжжя під орудою учнів і послідовників маестро Муравського. Повний обсяг аудіо видання «Тарас Шевченко. Пісенний «Кобзар»» три музичні альбоми по три CD в кожному (твори a капелa; твори з інструментальним супроводом; твори великої форми з симфонічним оркестром).
Масштабний мистецький задум маестро Павла Муравського, який він розпочав здійснювати (записав 32 твори Хорової Шевченкіани з капелами “Трембіта” й “Думка”, хорами Київської консерваторії й Українського радіо) і який довершили його учні й послідовники, відкрив новий напрям у Шевченкознавстві – Хорову Шевченкіану. «Пісенний «Кобзар» являє внутрішній музичний ключ до проникливого сприйняття глибинної Шевченкової поезії й цілісного осягнення Шевченкового поетичного світообразу.
Усю підготовчу роботу для аудіо видання здійснила на громадських засадах Експертна рада БФ «Хорова школа Павла Муравського». Міністерство культури України надало підтримку в записові творів. А Український культурний фонд надав підтримку в редагуванні й режисурі аудіо записів,  виготовленні майстер-дисків та виданні трьох музичних альбомів «Пісенного «Кобзаря»».

Творчий доробок П. І, Муравського та його учнів

БФ «Хорова школа Павла Муравського» підготував і випустив у світ аудіовидання «Тарас Шевченко. Пісенний «Кобзар» та безкоштовного поширив у середніх і вищих музичних навчальних закладах, у спеціалізованих музичних школах, бібліотеках, інших закладах культури. Записи доступні також в Інтернеті.

Справжньою перлиною аудіо видання «Тарас Шевченко. Пісенний «Кобзар»» стала кантата-балет «Кобзар» видатного сучасного українського композитора Ю. В. Шевченка.
Динамічно й проникливо представила відео-прем’єру кантати-балету «Кобзар» головний хормейстер Київського муніципального академічного театру опери і балету для дітей та юнацтва, заслужений працівник культури України А. Г. Масленнікова.

Кантату-балет «Кобзар» створено й записано на замовлення професійного танцювального ансамблю «Шумка» (м. Едмонтон, Канада). Виконавці: Хор та Симфонічний оркестр Київського муніципального академічного театру опери і балету для дітей та юнацтва (головний хормейстерАнжела Масленнікова, дириґент – Олексій Баклан) та професійний танцювальний ансамбль «Шумка» (хореографи: Джон Піхлик, Віктор Литвинов)

Заслужений діяч мистецтв України Л. В. Бухонська в цілому представила мистецькі проекти Благодійного фонду «Хорова школа Павла Муравського»:
– Міжнародний хоровий конкурс імені Павла Муравського,
– Щорічні Хорові свята «Школа Павла Муравського»,
– Зібрання хорових творів у семи томах «Тарас Шевченко. Пісенний «Кобзар». Хорова  Шевченкіана»,
– Всеукраїнський мистецький проект «Україна співає «Кобзаря»» з аудіо виданням        «Тарас Шевченко. Пісенний «Кобзар»»,
– Камерний хор «Moravskі».

За результатами роботи Всеукраїнської науково-практичної конференції «Хорова школа Павла Муравського в контексті української музичної культури» її учасники ухвалили Резолюцію.

РЕЗОЛЮЦІЯ

Всеукраїнської науково-практичної конференції
«Хорова школа Павла Муравського
в контексті української музичної культури»
Київ, 7–8 жовтня 2019 р.

Павло Іванович Муравський майже півстоліття самовіддано працював у Київській державній консерваторії (Національній музичній академії України) імені П. І. Чайковського як доцент, професор кафедри хорового дириґування та художній керівник і головний дириґент навчального хору студентів. П. І. Муравський  утверджував принципові засади акапельного академічного співу Київської хорової школи, яку розвивали в українській музичній культурі А. Л. Ведель, Я. С. Калішевський, удосконалював О. А. Кошиць, та явив власний феномен – хорову школу Павла Муравського, виховавши понад 1000 дириґентів.

З метою подальшого утвердження мистецьких засад акапельного академічного співу хорової школи Павла Муравського в українській музичній педагогіці й виконавстві учасники Конференції вважають необхідним здійснити такі заходи:

  1. На сайті НМАУ ім. П. І. Чайковського, на сторінці «Історія», серед видатних хормейстерів необхідно належним чином представити П. І. Муравського як одного з засновників хормейстерської школи.
  2. Назвати ім’ям П. І. Муравського хор студентів дириґентсько-хорового факультету Національної музичної академії України імені П. І. Чайковського, що його великий педагог плекав понад 40 років.
  3. Заснувати Стипендію імені Павла Муравського для підтримки талановитих студентів дириґентсько-хорового факультету Національної музичної академії України імені П. І. Чайковського.
  4. З метою утвердження в навчальному хорі студентів Музичної академії мистецьких і морально-світоглядних принципів Хорової школи Павла Муравського запровадити майстер-класи учнів і послідовників маестро Муравського – знаних у світі видатних українських хорових дириґентів.
  5. З метою вивчення мистецько-педагогічної спадщини П. І. Муравського запровадити в навчальний процес у НМАУ імені П. І. Чайковського семінари, конкурси студентських робіт та підсумкові науково-практичні конференції.
  6. З метою подальшого розвитку співочого мистецтва, утвердження й поширення в сучасному хоровому виконавстві традиції українського акапельного хорового співу, принципів Хорової школи Павла Муравського, проводити щотрироки спільно з Національною музичною академією України імені П. І. Чайковського Міжнародний хоровий конкурс імені Павла Муравського, що його започаткували учні й послідовники Маестро у 2010 році, а також щорічні Хорові свята «Школа Павла Муравського».
  7. Поширювати досвіди провідних хорових шкіл: Київської, Львівської, Харківської, Одеської, Закарпатської в перспективі їх синкретизму з метою подальшого системного розвитку хорової культури у всеукраїнському масштабі та її популяризації у Світі.
  8. Рекомендуємо виголошені на Конференції доповіді опублікувати в науковому журналі «Часопис Національної музичної академії України імені П. І. Чайковського».
Доповідачі Конференції. Світлина: Роман Дзундзв.

На завершення науково-практичних заходів Конференції відбулося:

Шосте Хорове свято «Школа Павла Муравського»

На жаль, півтори години (!) святкового концерту змарнував своїм пихатим витійством завідувач кафедри хорового дириґування й керівник хору дириґентсько-хорового факультету НМАУ імені П. І. Чайковського Є. Г. Савчук, перетворивши Хорове свято на честь П. М. Муравського і його школи на своє величання й приниження вчителя. А напередодні пан Савчук «не встиг» на відкриття пам’ятної дошки П. І. Муравському біля Хорового класу № 36. Зневажив Савчук пам’ять учителя й тим, що навіть порогу не переступив до Залу вченої ради, де проходила конференція, зініційована учнями П. І. Муравського, разом з якими і він увійшов до складу Оргкомітету. Покірна «шефові» кафедра хорового дириґування також проіґнорувала цей всеукраїнський науковий захід, чого ніяк не могли зрозуміти представники хорових кафедр з інших музичних академій України, які приїхали представити українські хорові школи і вшанувати пам’ять великого митця й педагога. Зате на самовеличанні «шефа» «його кафедра» була в повному складі. І лише два педагоги столичної кафедри гідно представили на Конференції хорову школу П. І. Муравського.

І це типове ганьбовище для українського мистецтва й культури в цілому: безталанні зневажають таланти, збиткуються над ними і за життя, й по смерті.
Але таланти – вищі за всякі інтриги й посягання. Бо талант належить вічності, а все інше – минущий тлін.
Тож і Конференція на честь правдивого Маестро і Вчителя Павла Муравського ствердила істину: «Всяке начальство міняється, а талант і музика – вічні».
Так само й правдиві учасники Хорового свята «Школа Павла Муравського» підтвердили його девіз: «Спів дає відчуття волі».

Повернули слухачів, заморених неакадемічним базіканням в академічній залі, до чистих джерел українського хорового співу талановиті співочі колективи, очолювані учнями П. І. Муравського: Зразковий хор «Мелодія» Школи мистецтв імені М. Д. Леонтовича (художній керівник – відмінник освіти України Світлана Сварич); Камерний хор «Moravskі» Благодійного фонду «Хорова школа Павла Муравського» (художній керівник – лауреат всеукраїнських і міжнародних хорових конкурсів і фестивалів Олена Радько) та Хор дириґентсько-хорового факультету Національної музичної академії України імені П. І. Чайковського під майстерною орудою недавнього випускника Дмитра Савона. Звично виступила Народна хорова капела «Діброва» імені Павла Муравського Піщанського РБК Вінницької області.

Хор НМАУ імені П. І. Чайковського

Хор НМАУ імені П. І. Чайковського. Світлина: Роман Дзундза.

Капела “Діброва”

Капела “Діброва”. Світлина: Роман Дзундза.

Хор “Мелодія”

Хор “Мелодія”. Світлина: Роман Дзундза.

Хор “Moravski”

Хор “Moravski”. Світлина: Роман Дзундза.

Відеозапис Шостого Хорового свята “Школа Павла Муравського”: Ольга та Юрій Паниці.

Правдиві учні П. І. Муравського ствердили істину свого Вчителя: «Треба любити хорове мистецтво в собі, а не себе в мистецтві».

Антон Андрієнко, журналіст

 

2 коментаря до “Учні – Вчителю: Всеукраїнська науково-практична конференція й Шосте Хорове свято «Школа Павла Муравського»

  1. Тетяна Мись Відповіcти

    Сердечні вітання та щирі слова подяки , всім учасникам шостого хорового свята
    ,,Школа Павла Муравського “!

  2. Наталія Відповіcти

    Сердечно вдячна за ідею об’єднання усіх хорових шкіл в одному феєричному дійстві: конференції та хоровому святі “Хорова школа Павла Муравського” .Пишаюся, що крізь покоління, крізь час, завдяки своїм вчителям, представникам Львівської хорової школи, можу торкнутися високого хорового мистецтва. Вітаю організаторів, учасників, бажаю успішного втілення усіх намірів. Хай живе хорове мистецтво!!!

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *